Kennisbank

Dé hamvraag; hoelang duurt het verkrijgen van een Spaans kenteken?

Dit is in geheel Spanje anders, vaak afhankelijk van de snelheid van het ITV keuringsstation.

U kunt de volgende tabel in acht nemen (mits geen omstandigheden, zie onder * ):

– Andalusië | 3 tot 5 werkdagen
– Alicante | 12 tot 14 werkdagen
– Valencia | 9 tot 13 werkdagen
– Murcia | 4 tot 7 werkdagen
– Madrid | 3 tot 5 werkdagen
– Catalonië | 9 tot 13 werkdagen
– Balearen | 12 tot 14 werkdagen
– Canarische Eilanden | 14 tot 19 werkdagen

Wat kan het proces voor kentekenregistratie vertragen?

Het kan voorkomen dat Agencia Tributaria meer informatie verlangt. Bij een VISADO zal Agencia Tributaria gaan controleren
of het gekozen voertuig in de tabellen overeenstemt met de gegevens in de Ficha Tecnica. Normaliter kan een VISADO enkele
werkdagen in beslag nemen, en dit is ook een willekeurig proces.

Bij voertuigen met een hoge waarde kan het voorkomen dat Agencia Tributaria een inspectie inzet om te controleren of bijvoorbeeld
de BTW betaald in het land van oorsprong, hoe het voertuig naar Spanje is gekomen, hoe het voertuig is betaald etc..
Helaas is dit proces wat langzamer daar het door ambtenaren wordt gedaan van de desbetreffende regio, wat soms tot opstoppingen leidt.

De doorlooptijd voor het verkrijgen en van de Individuele Typegoedkeuring bedraagt ca. 6 – 8 weken in totaal, met een uitloop tot 10 weken.

Afhankelijk van vele factoren kan de doorlooptijd verkorten, dan wel verlengen (denk aan niet de juiste E nummering op bijv. verlichting).

Let op: houdt er rekening mee dat een ingenieur van IDIADA het voertuig altijd moet zien, beoordelen en testen!

De Europese emissiestandaard, vanaf 1992 in gebruik, is de emissienorm voor voertuigen geregistreerd in Europa.

De Euronorm wordt ook steeds belangrijker, in de opkomende jaren zullen er veel voertuigen geweerd gaan worden uit milieuvrijezones,
het is dus van belang te weten over welke Euronorm uw voertuig beschikt.

Welke Euronormen zijn er?
EURO 1 | Vanaf juni 1992
EURO 2 | Vanaf Januari 1996
EURO 3 | Vanaf Januari 2000
EURO 4 | Vanaf Januari 2005
EURO 5 | Vanaf September 2009
EURO 6 | Vanaf September 2014
EURO 7 | Moet nog uitgerold worden, nog geen datum beschikbaar

Kentekenregistratiebelasting in Spanje

Ook Spanje kent een registratiebelasting gebaseerd op een aantal factoren voor een berekening:
Merk, model, eerste toelating én co2 uitstoot

Met bovengenoemde gegevens kunnen wij een berekening maken voor het te betalen belastingtarief.

Hoe belangrijk is de co2?
Tegenwoordig ontkomen we niet aan de co2 toeslag, welke berekend wordt op basis van de NEDC of WLTP berekening.
Momenteel zijn voertuigen tot en met 120 g/k uitgesloten van deze registratiebelasting.

Wat is het verschil tussen NEDC en WLTP?
NEDC (New European Driving Cycle) is de originele berekening van co2 uitstoot welke tot aan augustus 2018 actief was,
en in september 2018 is vervangen door WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Voertuigen welke
beschikken over de NEDC berekening worden berekend op deze methode, voertuigen welke beschikken over WLTP worden
berekend op deze wijze. Voertuigen in de overgangsjaren worden berekend op het hoogste co2 uitstoot, wat betekend dat de
WLTP berekening altijd bindend is.

En wat bij een emigratie ?
Bij een volledige emigratie (cambio de residencia) kunt u vrijstelling krijgen voor het te betalen registratiebedrag,
maar alleen wanneer u aan alle voorwaarden voor een cambio de residencia voldoet.

Wat zijn de voorwaarden voor een cambio de residencia?
U dient resident zijn in Spanje, een volledige uitschrijving in uw land van herkomst hebben (met bewijs), het voertuig dient in
het land van verhuizing minimaal 12 maanden op uw naam te hebben gestaan. De aanvraag voor vrijstelling van te betalen
belastingen moet worden ingediend binnen 60 dagen ná uitschrijving van het land van herkomst.

Wat is het belang van de Europese Typegoedkeuring in Spanje ?

De Europese Typegoedkeuring is het belangrijkste element alvorens een voertuig de ITV keuring kan doorstaan.

De Europese Typegoedkeuring, voor het eerst in gebruik genomen in 1996, geeft alle technische gegevens van een voertuig weer,
hierin staan bijvoorbeeld alle plaatsen van typeplaatjes en het chassisnummer, alle afmetingen en de co2 uitstoot van het voertuig.
Ook accessoires (zoals bijvoorbeeld een trekhaak, bullbar, roofrack etc.) kunnen opgenomen zijn in de Europese Typegoedkeuring,
welke we voor u zonder problemen kunnen controleren.

Om een voertuig zonder problemen de ITV keuring te laten doorstaan is het importeren van een voertuig met een Europese Typegoedkeuring
aan te raden, dit versnelt ook absoluut het traject.

Individuele Typegoedkeuring
Wanneer een voertuig niet beschikt over een Europese Typegoedkeuring (bijvoorbeeld een voertuig afkomst vanuit buiten de EU) is
een Individuele Typegoedkeuring noodzakelijk. In deze Individuele Typegoedkeuring worden alle gegevens opgeslagen in een afzonderlijk
document wat enkel en alleen geldig is voor het desbetreffende voertuig i.c.m. het chassisnummer. De Individuele Typegoedkeuring wordt
afgegeven door het instituut IDIADA in Spanje, met vestigingen in Tarragona, Valencia, Madrid en Sevilla.

Wat zijn de kosten voor een Individuele Typegoedkeuring?
Momenteel zijn de kosten voor een Individuele Typegoedkeuring voor een personenauto tussen de € 1.850 – € 2.100 (excl. het verplaatsen
van de ingenieur), voor een motor, aanhangwagen of caravan tussen de € 1.050 – € 1.300 en voor een camper tussen de € 1.950 en € 2.200.

Wat is de termijn voor een Individuele Typegoedkeuring?
De doorlooptijd voor het verkrijgen en van de Individuele Typegoedkeuring bedraagt ca. 6 – 8 weken in totaal, met een uitloop tot 10 weken.

De ITV keuring ( Inspección Técnica de Vehículos ) is de Spaanse autokeuring.

Voor de import van een voertuig is de ITV keuring altijd de eerste stap naar een Spaans kenteken, de ITV controleert ook
of het voertuig volledig aan de eisen voldoet, denk hierbij ook aan de eventuele accessoires/aanpassingen aan het voertuig.

De ingenieur van het ITV keuringsstation zal aan de hand van de homologatie van de fabrikant controleren of alles conform
deze homologatie origineel op het voertuig aanwezig is. Een trekhaak die bijvoorbeeld niet af-fabriek is geleverd, maar after-market,
zal in 9 van 10 de gevallen niet conform de homologatie zijn en gedemonteerd moeten worden.

De stelregel in Spanje voor een voertuig wat wordt aangeboden voor kentekenregistratie is dat het voertuig 100% origineel moet zijn
conform de homologatie van de fabrikant, eventuele wijzigingen in bijvoorbeeld de banden zijn geen probleem mits deze equivalent
zijn aan bandenmaat zoals aangegeven door de fabrikant. Er is een uitzondering op dit alles, en dat is een cambio de residencia,
oftewel een volledige emigratie. Bij een volledige emigratie mag een voertuig mee worden genomen in de staat zoals deze is uit het
land van herkomst.

Momenteel werken wij met de volgende keuringsstations in de verschillende regio’s:
Granollers, Barcelona
Sant Cugat del Vallès, Barcelona
Benidorm, Alicante
Santomera Amarilla, Murcia
Santomera Azul, Murcia
Alcorcón, Madrid
Málaga El Viso, Málaga
San Pedro de Alcantara – Marbella, Málaga
Estepona, Málaga

Gewijzigde openingstijden

Beste klant,

In de week van 21/10 tot en met 25/10 zijn wij telefonisch niet bereikbaar, offerte aanvragen worden wel behandeld

Met vriendelijke groet,
Invoerinspanje.nl