Kennisbank

Kentekenregistratiebelasting in Spanje

Ook Spanje kent een registratiebelasting gebaseerd op een aantal factoren voor een berekening:
Merk, model, eerste toelating én co2 uitstoot

Met bovengenoemde gegevens kunnen wij een berekening maken voor het te betalen belastingtarief.

Hoe belangrijk is de co2?
Tegenwoordig ontkomen we niet aan de co2 toeslag, welke berekend wordt op basis van de NEDC of WLTP berekening.
Momenteel zijn voertuigen tot en met 120 g/k uitgesloten van deze registratiebelasting.

Wat is het verschil tussen NEDC en WLTP?
NEDC (New European Driving Cycle) is de originele berekening van co2 uitstoot welke tot aan augustus 2018 actief was,
en in september 2018 is vervangen door WLTP (Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure). Voertuigen welke
beschikken over de NEDC berekening worden berekend op deze methode, voertuigen welke beschikken over WLTP worden
berekend op deze wijze. Voertuigen in de overgangsjaren worden berekend op het hoogste co2 uitstoot, wat betekend dat de
WLTP berekening altijd bindend is.

En wat bij een emigratie ?
Bij een volledige emigratie (cambio de residencia) kunt u vrijstelling krijgen voor het te betalen registratiebedrag,
maar alleen wanneer u aan alle voorwaarden voor een cambio de residencia voldoet.

Wat zijn de voorwaarden voor een cambio de residencia?
U dient resident zijn in Spanje, een volledige uitschrijving in uw land van herkomst hebben (met bewijs), het voertuig dient in
het land van verhuizing minimaal 12 maanden op uw naam te hebben gestaan. De aanvraag voor vrijstelling van te betalen
belastingen moet worden ingediend binnen 60 dagen ná uitschrijving van het land van herkomst.

Wat is het belang van de Europese Typegoedkeuring in Spanje ?

De Europese Typegoedkeuring is het belangrijkste element alvorens een voertuig de ITV keuring kan doorstaan.

De Europese Typegoedkeuring, voor het eerst in gebruik genomen in 1996, geeft alle technische gegevens van een voertuig weer,
hierin staan bijvoorbeeld alle plaatsen van typeplaatje en chassisnummer, alle afmetingen en de co2 uitstoot van het voertuig.

Om een voertuig zonder problemen de ITV keuring te laten doorstaan is het importeren van een voertuig met een Europese Typegoedkeuring
aan te raden, dit versnelt ook absoluut het traject.

Individuele Typegoedkeuring
Wanneer een voertuig niet beschikt over een Europese Typegoedkeuring (bijvoorbeeld een voertuig afkomst vanuit buiten de EU) is
een Individuele Typegoedkeuring noodzakelijk. In deze Individuele Typegoedkeuring worden alle gegevens opgeslagen in een afzonderlijk
document wat enkel en alleen geldig is voor het desbetreffende voertuig i.c.m. het chassisnummer. De Individuele Typegoedkeuring wordt
afgegeven door het instituut IDIADA in Spanje, met vestigingen in Tarragona, Valencia, Madrid en Sevilla.

Wat zijn de kosten voor een Individuele Typegoedkeuring?
Momenteel zijn de kosten voor een Individuele Typegoedkeuring voor een personenauto tussen de € 1.850 – € 2.000 (excl. het verplaatsen
van de ingenieur), voor een motor, aanhangwagen of caravan tussen de € 1.050 – € 1.300 en voor een camper tussen de € 1.950 en € 2.200.

Wat is de termijn voor een Individuele Typegoedkeuring?
De doorlooptijd voor het verkrijgen en van de Individuele Typegoedkeuring bedraagt ca. 6 – 8 weken in totaal.

Wat is de Euronorm, en wat doen we er mee?
De Europese emissiestandaard, vanaf 1992 in gebruik, is de emissienorm voor voertuigen geregistreerd in Europa.

Welke Euronormen zijn er?
EURO 1 | Vanaf juni 1992
EURO 2 | Vanaf Januari 1996
EURO 3 | Vanaf Januari 2000
EURO 4 | Vanaf Januari 2005
EURO 5 | Vanaf September 2009
EURO 6 | Vanaf September 2014
EURO 7 | Moet nog uitgerold worden, nog geen datum beschikbaar

De ITV keuring ( Inspección Técnica de Vehículos ) is de Spaanse autokeuring.

Voor de import van een voertuig is de ITV keuring altijd de eerste stap naar een Spaans kenteken, de ITV controleert ook
of het voertuig volledig aan de eisen voldoet, denk hierbij ook aan de eventuele accessoires/aanpassingen aan het voertuig.

De ingenieur van het ITV keuringsstation zal aan de hand van de homologatie van de fabrikant controleren of alles conform
deze homologatie origineel op het voertuig aanwezig is. Een trekhaak die bijvoorbeeld niet af-fabriek is geleverd, maar after-market,
zal in 9 van 10 de gevallen niet conform de homologatie zijn en gedemonteerd moeten worden.

De stelregel in Spanje voor een voertuig wat wordt aangeboden voor kentekenregistratie is dat het voertuig 100% origineel moet zijn
conform de homologatie van de fabrikant, eventuele wijzigingen in bijvoorbeeld de banden zijn geen probleem mits deze equivalent
zijn aan bandenmaat zoals aangegeven door de fabrikant. Er is een uitzondering op dit alles, en dat is een cambio de residencia,
oftewel een volledige emigratie. Bij een volledige emigratie mag een voertuig mee worden genomen in de staat zoals deze is uit het
land van herkomst.

Momenteel werken wij met de volgende keuringsstations in de verschillende regio’s:
Granollers, Barcelona
Sant Cugat del Vallès, Barcelona
Benidorm, Alicante
Santomera Amarilla, Murcia
Santomera Azul, Murcia
Alcorcón, Madrid
Málaga El Viso, Málaga
San Pedro de Alcantara – Marbella, Málaga
Estepona, Málaga

Om een voertuig in Spanje in te kunnen schrijven op naam zijn de volgende documenten van belang:

  • N.I.E. nummer / DNI / residentiepas
    Het N.I.E. nummer (voor buitenlanders) of DNI (voor Spanjaarden) is het belangrijkste document in Spanje, het fiscale
    nummer is te vergelijken met het Nederlandse BSN nummer. Overal in geheel Spanje is het nummer op vragen en kunnen
    alle gegevens ingezien worden
  • Paspoort / ID kaart
    Ter identificatie is er altijd een kopie nodig van een paspoort of ID kaart. Houdt er rekening mee dat in Spanje een document
    aanleveren met afgedekte gegevens (zoals pasfoto etc.) niet geldig is, deze wetgeving zoals wij momenteel in Nederland kennen
    rijkt nog niet zo ver in Spanje
  • Escritura de compra-venta / Nota Simple / Es Copia Simple / Huurcontract
    Belangrijk om het adres voor registratie over te nemen is een kopie van een volledige escritura de compra-venta (dit is het koopcontract
    van woning zoals gepasseerd bij de notaris, alle pagina’s!) of de Nota Simple / Es Copia Simple (dit is de versimpelde variant van het eerder
    benoemde koopcontract zoals gepasseerd bij de notaris, maar zoals de naam al zegt een versimpelde variant en dus minder pagina’s) of een
    kopie van een huurcontract van minimaal 11 maanden, en moet nog geldig zijn (bij een stilzwijgend verlengd huurcontract is een anexo
    afdoende waarin de huurbaas verklaart dat het contract is doorgelopen, of uiteraard een nieuwer huurcontract)

Het proces voor invoer van een voertuig naar Spanje

– Eerst controleren we aan de hand van foto’s of het voertuig voldoet aan de eisen voor de Spaanse ITV keuring.
Het is van belang dat het voertuig origineel wordt aangeleverd zoals af-fabriek geleverd, eventuele accessoires zoals een trekhaak, spoiler,
bullbar, trayplanken etc., worden alleen toegestaan wanneer de fabrikant deze voorschrijft

– Na het proces van de controle vragen we de juiste documentatie op wat betreft de homologatie van het voertuig. De ingenieur zal nogmaals
de foto’s bekijken en beoordelen. Wanneer alles correct is ontvangen wij de homologatiegegevens en kunnen wij het dossier bij het ITV
keuringsstation openen en een ITV keuringsafspraak inplannen

– Op de dag van de ITV keuring zullen wij het (Nederlands) voertuig uitschrijven uit het register van de RDW (export), daar dit een vereiste is
om de ITV keuring te mogen doen. Vanaf dat moment gaat de exportverzekering in, met een geldigheid van 14 dagen. Bij voertuigen vanuit
andere Europese landen gelden er andere regels, maar kunnen wij de export niet verzorgen.

– Het voertuig wordt ITV gekeurd, tijdens deze keuring worden er een aantal extra punten gecontroleerd (chassisnummer, typeplaatje, etc..).
Tevens wordt de standaard ITV (Inspección Tecnica de Vehículos, beter bekend in Nederland als de APK keuring) keuring gedaan, deze heeft
dan een geldigheid van 0,5 – 4 jaar ( afhankelijk van de eerste toelating ). Een nieuw voertuig is uitgesloten van de ITV keuring maar moet wel
gecontroleerd worden voor de importkeuring (chassisnummer, typeplaatje, etc..).

–  Na de ITV keuring ontvangen wij de Ficha Tecnica, dit is het technische gedeelte van de Spaanse autopapieren. Deze Ficha Tecnica dienen wij
in te dienen bij Trafico (orgaan voor kentekenregistratie in Spanje) in combinatie met de noodzakelijke documentatie (zie artikel). U dient er
rekening mee te houden dat de Ficha Tecnica niet altijd direct wordt afgegeven, hier kan een wachttijd op zitten. Momenteel ontvangen we de
Ficha Tecnica in Benidorm ná 7 dagen, in Murcia ná 2 dagen, in Barcelona ná 2 dagen en in Madrid en Málaga direct.

– Nadat wij alles hebben ingediend, en alle belastingen hebben voldaan, zullen wij na 3 – 5 werkdagen het kenteken ontvangen.

Wij bieden autotransporten van- en naar Spanje aan.

We kunnen auto’s laden/lossen in Nederland, België, Frankrijk, Portugal en Spanje.

Onze tarieven (2024):

Barcelona regio vanuit Nederland EUR 1000 / vanuit België EUR 900
Tarragona regio vanuit Nederland EUR 1050 / vanuit België EUR 950
Madrid regio vanuit Nederland EUR 1050 / vanuit België 950
Valencia regio vanuit Nederland EUR 1100 / vanuit België EUR 1000
– 
Alicante/Murcia regio vanuit Nederland EUR 1100 / vanuit België EUR 1000
Málaga/Marbella/Estepona regio vanuit Nederland EUR 1150 / vanuit België EUR 1050
Cadiz/Algeciras/Tarifa regio vanuit Nederland EUR 1200 / vanuit België EUR 1100

Bovengenoemde is op basis van een personenauto welke een plaats inneemt op de vrachtwagen, een voertuig
wat hoger of breder is dan de standaard afmetingen heeft een aparte prijs. Bel of mail ons voor meer informatie!

Gewijzigde openingstijden

Beste klant,

In de week van 21/10 tot en met 25/10 zijn wij telefonisch niet bereikbaar, offerte aanvragen worden wel behandeld

Met vriendelijke groet,
Invoerinspanje.nl