Kennisbank - Trekhaak, waarom is dit zo een lastig ding in Spanje ?

Trekhaak, waarom is dit zo een lastig ding in Spanje ?

De trekhaak, iets wat in Spanje lastiger is dan bijvoorbeeld in Nederland.

Maar waarom?

Heel simpel; de trekhaak is volgens de Spaanse autoriteiten een accessoire wat gebruikt wordt met het voertuig en
dus aan de veiligheidseisen moet voldoen.

Maar is mijn trekhaak toegestaan?

Aan de hand van het typeplaatje van de trekhaak (wat zich vaak bevindt op het deel van de trekhaak balk, onder de bumper) kunnen
wij samen met de Europese Typegoedkeuring bekijken of de trekhaak is opgenomen in de homologatie van de fabrikant, mocht dit het
geval zijn dan is er geen enkel probleem. Mocht de trekhaak niet zijn opgenomen in deze homologatie dan dient de trekhaak volledig
gedemonteerd te worden.

Maar mijn trekhaak is af-fabriek geleverd, wat nu?

Wanneer er een volledige zekerheid is dat deze af-fabriek is geleverd dan kunnen wij bij de fabrikant een document opvragen waarin de
fabrikant verklaart dat de trekhaak origineel geleverd is. Helaas rekent de fabrikant hier wel kosten voor (voorbeelden; Ford: € 100 ex BTW,
Toyota: € 120 ex BTW ).

Wat als mijn trekhaak er af moet, kan die er na worden teruggeplaatst?

Absoluut, maar zorg wel dat deze na montage gelegaliseerd wordt bij de ITV, dit wil zeggen dat deze op de Spaanse documentatie wordt
bijgeschreven, aan de hand van de homologatiedocumenten, om zo in de toekomst ook geen problemen meer te ondervinden met de
trekhaak.

Ontdek onze diensten

Vakantiemelding

Beste klant,

Van 14 t/m 17 oktober zijn wij i.v.m. vakantie niet telefonisch bereikbaar.

Met vriendelijke groet,
Invoerinspanje.nl